Güncel Android Haber ve Uygulamaları

Staj Defteri-Üretim Stajı-GAZİ FİŞEK FABRİKASI 5


Kalibrasyon izlenebilirliği: Kalibrasyon laboratuarında kullanılan ölçme ekipmanı ile şirket tarafından kalibre edilemeyen cihazların kalibrasyonu uluslararası izlenebilirliği olan kuruluşlar (TAI gibi) tarafından yapılmaktadır. Bu konuda TAI ile 5 yıllık sözleşme imza aşamasındadır.

Kalite kayıtları: Şirketin kalite kayıtları giriş, ara ve son muayene ve testlere ait kayıtlar ile M.S.B. yetkilisine verilen kalite kontrol sonuçlarına ait kalite kayıtlarından oluşmaktadır.

Uygunsuzluk kontrolü: Şirketin uygun olmayan malzeme ve ürünü ortaya çıkaracak, kaydedecek ve ayıracak sistemi kurmuştur.

Konfigürasyon yönetimi: Şirket konfigürasyon yönetimi çalışmaları içinde yeni kurulan tabanca fişeği üretim hattı, pilot üretim hattı olarak programa alınmış ve bu hat için kalifikasyon çalışmaları başlatılmıştır.


f) ISO 9002 Kalite Sistem Belgesi

Gerek Avrupa Topluluğu, gerekse Avrupa Serbest Ticaret Birliği üyesi ülkelerde geçerli olan Ürün Sorumluluğu Yönergesi, üreticilerin ürünlerinin kusursuzluğunu belgelemesi zorunluluğunu getirmektedir. Böylece ürün kalitesinden kaynaklanabilecek sorunlar Kalite Güvencesi Sistemi içerisinde başlangıçta önlenmektedir.

Bu amaçla MKE Genel Müdürlüğünce başlatılan çalışmalar paralelinde MKE Fişeksan AŞ’de TS-ISO 9002 Kalite Sistem Belgesi alabilmek için, Ocak 1998’de çalışmalara başlanmıştır. Dokümantasyon çalışmaları, kalite el kitabı, prosedürler ve talimatların hazırlanması Nisan 1998’de tamamlanmıştır. Çalışmaların tamamlanmasını müteakip TSE’ye 28 Mayıs 1998’de ISO 9002 Kalite Sistem Belgesi almak için başvurulmuştur. 8 - 10 Temmuz 1998 tarihlerinde, TSE tarafından belgelendirme denetimi yapılarak, şirketin ISO 9002 Kalite Sistem Belgesi alması uygun görülmüştür.

TS-ISO 9002 kalite sistem belgesi ile ilgili çalışmalara ait örnekler ve detaylar aşağıda belirtilmiştir

Tanım: TS-ISO 9002 kalite sistemleri, üretim, tesis ve serviste kalite güvencesi modeli olup, belirtilen şartlara uygunluğun, tedarikçi tarafından üretim, tesis ve servis aşamalarında sağlanması gerektiği durumlarda kullanılmaktadır.

1- Kapsam: Bu standart, şirketin tesis edimiş bir tasarıma uygun ürün temini konusunda yeterliliğinin gösterilmesi gereken durumlarda kullanılan kalite sistem şartlarını göstermektedir. Belirtilen şartlar, üretimden servise kadar bütün aşamalarda öncelikle uygunsuzlukların önlenerek, müşteri memnuniyetinin sağlanması amacına yöneliktir.

2- Kalite Sistem Şartları:

2.1. Kalite Politikası: Şirket yürütme sorumluluğuna sahip yönetim, kalite politikasını, kalite için hedeflerini ve kalite taahhütlerini belirlemiştir.

Fişeksan A.Ş.’ye ait kalite politikası:

  • Etkin, sürekli ve gelişmelere açık, toplam kalite düşüncesine uygun ürün ve hizmetler vermek.
  • Kalitenin sürekli geliştirilmesini sağlamak.
  • Müşteriyi memnun edecek hizmeti sağlamak.
  • Hatalı ürünleri zamanında belirlemek ve düzeltici işlemleri yapmak.
  • Yönetimin desteği ile sistemi iyileştirmek.

2.2. Sorumluluk ve Yetki: Kaliteyi etkileyen işleri yöneten, uygulayan ve doğrulayan bütün personelin sorumluluk, yetki ve karşılıklı ilişkileri, yetki karmaşasının önlenmesi ve aşağıda belirtilen konularda bağımsız çalışmaları için tanımlanmıştır:

a) ürün, proses ve kalite sistemi ile ilgili herhangi bir uygunsuzluğun oluşmasını önlemek için faaliyetleri başlatma,

b) ürün, proses ve kalite sistemi ile ilgili problemler tanımlama ve kaydetme,

c) belirlenmiş yollar ve çözümler bulma, yeni teklifler getirme veya gereken faaliyetleri başlatma,

d) çözümlerin uygulandığının doğrulanması,

e) kusurun veya tatmin edici olmayan durumun düzeltilmesine kadar uygun olmayan ürünün işlenmesi, dağıtımı veya tesisini kontrol altında bulundurma.

3- Kalite Sistemi: Şirket, ürünün belirtilen şartları karşılaması amacıyla kalite sistemini kurmuştur. Kalite sisteminde kullanılan kalite sistem prosedürlerini içeren ve bu sistemde kullanılan dokümantasyon yapısını açıklayan bir el kitabı hazırlanmıştır.

3.1. Kalite Planlaması: Kalite planlaması, şirketin kalite sisteminin diğer tüm şartları ile tutarlı olması ve çalışma metodlarına uygun bir yapıda dokümantasyonu ile elde edilmiştir. Şirket, ürünler, projeler veya sözleşmeler için belirtilen şartları yerine getirirken, uygun olduğu sürece aşağıdaki faaliyetleri dikkate almıştır:

a) kalite planlarının hazırlanması,

b) istenilen kaliteyi gerçekleştirmek için gerekli olabilecek tüm kontroller, prosesler, teçhizat (muayene ve deney teçhizatını kapsar), sabit donanımlar, kaynaklar ve niteliklerin belirlenmesi ve sağlanması,

c) birbirine uyumlu üretim prosesi, tesis, servis, muayene ve deney tekniklerinin güncelleştirilmesi,

d) gerektiğinde, muayene ve deney tekniklerinin güncelleştirilmesi,

e) ihtiyaç duyulan yeterliliğin zamanında geliştirilmesi için, bilinen en iyi teknolojinin de ötesinde yeterliliği hedefleyen her türlü ölçüm şartlarının tanımlanması,

f) üretim sürecinin gereken aşamalarında uygun doğrulamaları sağlayacak tanımlamaların yapılması,

g) tüm özellik ve şartlara ait olan subjektif unsurları da kapsayan kabul standartlarının belirlenmesi,

h) kalite kayıtlarının tanımlanması ve hazırlanması

4- Doküman ve Veri Kontrolü: Bu standart gereği şirket, standartlar ve müşteri çizimleri gibi dış kaynaklı dokümanları da kapsayan tüm verilerin ve dokümanların kontrolü için dokümante edilmiş prosedürleri oluşturmuştur.

4.1. Doküman ve Veri Onayı ve Yayını: Dokümanlar ve veriler yayınlanmadan önce yeterlilik açısından, yetkili personel tarafından gözden geçirilir ve onaylanır. Geçersiz ve/veya yürürlükten kalkan dokümanların kullanılmasını önlemek için dokümanların yürürlükteki revizyonlarını gösteren ana liste veya eşdeğer doküman kontrol prosedürü oluşturulur ve kullanıma hazır bulundurulur.

Bu kontrol;

a) kalite sisteminin etkili olarak uygulanması için gereken faaliyetlerin yürütüldüğü yerlerde, ilgili dokümanların yürürlükteki baskılarının bulunduğundan,

b) geçersiz ve/veya yürürlükten kaldırılan dokümanların dağıtıldıkları veya kullanıldıkları tüm noktalardan hemen kaldırıldıklarından veya istenmeyerek kullanılmasına karşı güvencenin oluşturulduğundan,

c) bilgi korunması ve/veya yasal amaçlar için tutulan, yürürlükten kalkan herhangi bir dokümanın uygun bir şekilde tanımlandığından,

emin olunmasını sağlar.

4.2. Doküman ve Veri Değişiklikleri: Dokümanlardaki ve verilerdeki değişiklikler, başka bir görevlendirme olmadıkça, orjinal metni inceleyen ve kabul eden, aynı fonksiyonlar tarafından incelenerek onaylanır.

5- Satın alma: Şirket çalışanları tarafından satın alınan ürünün belirlenen şartlara uymasını sağlamak için dokümante edilmiş prosedürleri oluşturulur.

5.1. Satın alma verileri: Satın alma dokümanları, sipariş edilen ürünü açık olarak tarif eden verileri ve uygun olduğu takdirde aşağıdaki bilgileri de kapsamalıdır:

a) tip, sınıf, derece veya diğer kesin tanımlamarını,

b) ürün, prosedürler, proses teçhizatı ve personelin kabul veya nitelendirme şartları ile ilgili diğer teknik verilerin, şartnamelerin, çizimlerin, proses şartlarının, muayene talimatlarının başlıkları veya herhangi bir geçerli tanıtıcı bilgiyi ve uygulamadaki baskılarını,

c) uygulanacak kalite standardının adı, numarası ve yayın tarihini kapsamalıdır.


6- Müşterinin Temin Ettiği Ürünün Kontrolü: Standart gereği müşterinin temin ettiği ürünün doğrulanması, depolanması ve bakımının kontrolü amacıyla, dokümante edilmiş prosedürler oluşturulur. Bir ürünün kaybolması, hasar görmesi veya kullanıma uygun olmaması durumunda, kayıt tutulur ve müşteriye rapor edilir.

7- Muayene ve Deney: Ürün için belirtilmiş şartların yerine getirildiğini doğrulamak amacıyla muayene ve deney faaliyetleri için dokümanlar oluşturulur.

7.1. Girdi Muayene ve Deneyleri: Görevli kişi tarafından ürünün, muayene edilinceye kadar veya belirtilen şartları taşıdığı doğrulanıncaya kadar, kullanılmaması veya işlem görmemesi sağlanır.

7.2. Son Muayene ve Deneyler: Kalite planı veya dokümante edilmiş prosedürler çerçevesinde, bitmiş ürünün belirlenen şartlara uyduğunu kanıtlamak için son muayene ve deneyler yapılır. Hiçbir ürün, kalite planı veya prosedürlerde yer alan faaliyetler tam olarak bitirilmeden, veriler ve dokümanlar hazır olup gerekli izin verilmeden sevk edilmez.


8- Uygun Olmayan Ürün Kontrolü: Bu kontrol, belirlenen şartlara uygun olmayan ürünün tanımlanması, değerlendirilmesi, ayrılması, elden çıkarılması ve ilgili bölümlere duyurulması için yapılır.

8.1. Uygun Olmayan Ürünün İncelenmesi ve Elden Çıkarılması: Uygun olmayan ürün;

a) belirlenen şartları karşılamak için tekrar işleme tabi tutulabilir,

b) tamir edilerek veya edilmeden yetkili bir makam tarafından kabul edilebilir,

c) alternatif uygulamalar için tekrar derecelendirilebilir,

d) ıskarta veya hurdaya ayrılabilir.

9- Taşıma, Depolama, Ambalajlama, Muhafaza ve Sevkiyat : Ürünün kullanımına veya sevkiyatına kadar hasar görmesini veya bozulmasını önlemek amacıyla, firma tarafından belirlenen depolama alanları ve stok yerleri kullanılır. Ambalajlanması istenen mühimmat dışarıdan gelecek darbeleri önlemek amacıyla, tahta sandıklara özenle yerleştirilir. Son muayene ve deneylerden sonra sevkiyat sırasında ürün kalitesinin korunması için gerekli tedbirler alınır.

10- Kalite Kayıtlarının Kontrolü: Kalite kayıtları, kalite sisteminin tanımlanan şartlara uygunluğunu ve etkin olarak işleyişini göstermek amacıyla tutulur. Kalite güvence sistemindeki tetkik raporları, muayene ve deney sonuçları, deney ve ölçü aletlerinin kalibrasyonu, onaylar, şartlı izin ve düzeltici faaliyetler gibi veriler; hasar, bozulma ve kaybolmayı önleyecek uygun çevre şartlarını sağlayan ortamlarda tekrar kolaylıkla kullanılabilecek şekilde muhafaza edilir.

11- Kalite Tetkikleri: Kuruluş içi kalite tetkikleri, tetkik edilecek faaliyetlerin durumu ve önemi esas alınmak suretiyle programlanır ve tetkik edilen faaliyetten doğrudan sorumluluğu olmayan tarafsız personel tarafından yapılır. Sonuçlar kayıt edilir ve sorumlu personelin dikkatine sunulur. Bunun firmaya sağladığı fayda ise, olası tehlike noktaları ortaya çıkar, savurganlık önlenir ve sorumlu personel tarafından uygulanan düzeltici faaliyetlerin etkinliği doğrulanır.

g) Toplam Kalite Yönetimi

Kalite güvence sistemi, şirketin hem endüstriyel üretimini hem de ticaret muhasebe ve idari hizmetlerini kapsayacak şekilde planlanmıştır. Toplam kalite yönetimi konusunda Ticaret Bakanlığı Toplam Kalite Yönetim Merkezi ve MKE Kalite ve Mühendislik Hizmetleri ile koordineli çalışılmaktadır.


PROSES DİYAGRAMI

Aşağıda M 61 gömlek yüksük zımbasına ait proses diyagramı oluşturulmuştur:

BAKIM ONARIM FAALİYETLERİ

Bakım - Onarım kısmının temel amacı atelyelerdeki tezgahları çalışır durumda tutmaktır. Planlı ve koruyucu bakım yapmak, tezgah arızalarını gidermek ve tezgah arızaları ile ilgili alım satım yapmak da amaçları arasındadır. Firmada planlı bakım - onarım faaliyetleri dört ayrı bölümde yürütülmektedir:

a) Koruyucu Bakım: İlgili birimlerde bakım-onarım faaliyetlerinin etkin bir şekilde yürütülmesi için ilk olarak koruyucu bakım planlaması programlanmaktadır. Bu planlama birimin üretim tipi, imalatta kullanılan makinalar ve Bakım-Onarım ekibinin tecrübe ve teknik olanakları dikkate alınarak yapılmaktadır. Koruyucu ve planlı bakım faaliyetleri, makinaların duruş yapmasına ve bu yüzden bakım masraflarının yükselmesine neden olur gibi görünürse de sonuçta arızadan oluşan duruşlar azalacağından üretimin artması suretiyle, üretim maliyetlerinin düşmesi sağlanmaktadır.

Koruyucu bakımın istenilen şekilde uygulanabilmesi için planlayıcı ve uygulayıcıların sorumlulukları kesin belirlenerek iş takibi ve emir mekanizması düzenli bir şekilde işletilmektedir. Bakım programları için hazırlanan talimatlarda uygulayıcıya ne yapacağı, nasıl yapacağı ve ne kadar zamanda yapması gerektiği belirtilmektedir.

Tesis, tezgah vb. ekipmanlar dışında bina yeraltı ve yerüstü şebekeleri için de koruyucu bakım gerekmektedir. Bakımların kısa sürede sağlıklı yapılabilmesi için yeraltı ve yerüstü tesisat ve şebekelerinin plan ve projeleri önceden hazırlanarak bakım talimatlarıyla birlikte dosyalanmaktadır.

Belirli tezgahların ayar civataları ( gergi yayları gibi ) belirli periyotlarla değiştirilir. Bu çalışma koruyucu ve planlı bakım çalışmalarına girmektedir.

b) Rutin Bakım: Genellikle bakım yönünden yapılması gereken yağlama, ayarlama ve kalibrasyon gibi işlemlerdir. Bu işlemlerin hangi aralıklarla yapılacağı makina kataloglarından alınmaktadır. Makinalara asılan yağlama kartlarına göre yapılacak yağlamalara ve rutin bakıma giren işlerin yürütülmesine tezgah operatörleri de iştirak etmektedir. Onlar da yapılacak ve yapılan işlemlerden yağlama ekipleri kadar sorumludur.

Bakım - Onarım kısmında yağ ekibi mevcuttur. Bu ekip, koruyucu ve planlı bakım kapsamında tezgahları periyodik olarak yağlamakta veya yağ değişimi yapmaktadır. Tezgahların üzerinde yağlama durumlarını gösteren kartlar vardır. Bu kartlara göre gerekli yağlama, operatör tarafından yapılabilecekse, operatör tarafından; yapılamayacaksa, yağ ekibi tarafından yapılır.


c) Arıza Onarımı: Periyodik koruyucu bakım çalışmaları sırasında tesbit edilen arızalarla birlikte ekipmanın çalışmasında ortaya çıkan isteklerini belirtmektedir. Bu nedenle arıza onarımı iki şekilde yürütülmektedir: Ekipmanın çalışması sırasındaki onarım istekleri, koruyucu periyodik muayene sonucu tesbit edilen onarım istekleri. Tezgah arızaları ve onarımları aylık takip formları ile takip edilmektedir.


Staj Defteri-Üretim Stajı-GAZİ FİŞEK FABRİKASI 6 İçin Tıklayınız


0 comments :

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...