Güncel Android Haber ve Uygulamaları

Staj Defteri-ETİ GIDA 2


Çalışma Saatinden Dolayı Fark (kg):


(Fiili Çalışma Saati – Nominal Çalışma Saati) * Fiili Kapasite

Genel Fark (kg):

Çalışma Saatinden Dolayı Fark + Üretim Farkı

Tesis Verimi (%):

Fiili çalışma Saati / Nominal Çalışma Saati

Verim (%):

( Fiili Üretim Miktarı – Genel Fark) / (Fiili Üretim Miktarı)

İş Gücü Verimliliği: İş gücünü hesaplarken bir birimi üretebilecek iş gücünü dikkate alınır. Belirlenen ürünü üreten vardiyanın kaç kişi olduğu, kaç saat çalıştığı gibi veriler derlendikten sonra bir ürün için harcanan iş gücünü hesaplarlar. Bunu da gerçekleşmesi beklenen iş gücünü, fiili iş gücüne oranlayarak bulunur.

Tesis Verimliliği: Üretim hatlarında kabullenilebilir duruşlar vardır. Standart duruşların üstüne çıkıldığı anda verim % 100’ ün altına düşer.Duruşları değerlendirmek için Duruşları Değerlendirme Talimatı’ndan yararlanılır. enm.blogcu.com.Bu talimatın amacı istenen dönemin üretim raporu için gereken duruşların değerlendirilmesi ve yapılan işlemlerin açıklanmasıdır. Gerekli olan dokümanlar ‘günlük üretim verileri giriş ve takip talimatı’ ile ‘duruş süreleri analiz’ formudur. Bilgisayar ortamında ‘Duruş’ tablosuna girildikten sonra günlük üretim verileri giriş ve takip talimatına göre hazırlanan tablodan duruşlarla ilgili bilgiler alınır. Duruş tablosuna girdi olarak verilen veriler, duruşlar ve çalışma saatleri tablosundan otomatik olarak alınan hattın çalışma saati.

Hesaplama sistemi:

Hattın Duruş Oranı:

[Hattın Toplam Duruş Saati / (Hattın Çalışma Saati + Hattın Toplam Duruş Saati)]*100

Duruşlar :

(Duruşlar (saat) / Hattın Toplam Duruş Saati)*100

Performans: üretilen ürünün miktarı göz önündeki ilk performans değerlendirme yöntemidir. İşletmedeki performans ölçümlerini verimlilik kapsamına dahil etmektedirler. İşçiler için bireysel olarak gerçekleştirilen bir performans kriteri olmamakla beraber yeni planlanan Prim Sistemini de işçilerin performansını artırmayı planlamaktadırlar. İşçilerin performans değerlendirmesini de böylelikle bölümün şeflerine bırakarak daha etkin bir değerlendirme sistemi oluşturmaya çalışılmaktadır. Bölümlerin performansını belirlemede ise, tüm bölümlerin belirlenen hedeflerini tutturup tutturamadığına bakılmaktadır.

Talep Tahmini: Eti Gıda’nın üretilecek miktarı belirlemede yararlanılan bilgileri Eti Pazarlama tarafından almaktadır. Pazarlama şirketinin bölgelerdeki müdürlükleri ve distribütörleri ile talep tahmini yapmaktadır. Bölge müdürlükleri yapılan satış verilerini genel müdürlüğe bildirirler. O ay yapılan satış verileri tüm bölgelerden gelenlerle birleştirilir ve istatistiksel yöntemlerle ve tecrübelerle gelecek ay için yapılacak satış miktarını tahmin etmeye çalışır.
Örneğin piyasaya yeni sürülecek olan Top Kek Muzlu ürünü için talep tahminini daha önce aynı statüdeki benzer ürünlerin satış miktarını yararlanarak yapılmaktadır. Burada Top Kek Kakaolunun daha önceki satış verilerine bakarak bu ürünün satabilecek miktarını tahmin etmektedirler.

Pazarlama: İşletmeler içinde bulunduğu koşullarda kendi yapısına ve olanaklarına göre bir pazarlama politikası belirler. Bu pazarlama politikaları kapsamında şirketler şu fonksiyonları yerine getirmektedir.

  • Mamul planlaması ve geliştirilmesi
  • Dağıtım kanallarının seçimi ve fiziksel dağıtım
  • Fiyatlama
  • Reklam ve satış arttırıcı çabalar

Şirketler rekabetçi ortama da ayakta kalabilmek için pazar koşullarına ayak uydurmalı ve bir pazarlama stratejisi oluşturmalıdır. Pazarlama Stratejilerini;a) hedef pazarın seçim, b) pazarlama karmasının oluşturulmasıdır.
Pazarlama stratejisi oluştururken açılacak pazarın tüm koşulları incelenir. Örneğin rakip firmanın konumu, insanların yiyecek alışkanlıkları, gelir dağılımı vb. incelenir. Türkiye deki Pazar payında satış olarak %55’ini kek %30’unu bisküvi oluşturmaktadır. Eti Gıda Sanayi ve Ticaret A.Ş. Türkiye de gıda sektöründe ilk 150 şirketin içindedir. Kek sektöründe lider konumdadır.Rakip üretici olarak kendine bu konuda en yakın kuruluş olarak Ülker firmasını görmektedir.Bisküvi sektöründe ise yine en yakın rakibi Ülker’dir. Ancak bu sektörde Ülker’den sonra ikinci olarak bu pazarda yer almıştır.
Pazarlama karmasının oluşturulmasında şu işlemlere yer verilir:
 Müşterilerin (hedef pazarın) ihtiyaçlarını karşılayacak mamulün geliştirilmesi ya da mamul karmasının oluşturulması
 Bu mamulün istenen zamanda ve en iyi dağıtım kanalını kullanarak müşterilere nasıl ulaştırılacağının kararlaştırılması
 Söz konusu mamulün satış fiyatı ve satış koşullarıyla ilgili kararların alınması
 Mamulün satışını arttırmak için reklam gibi satış arttırıcı çabaların planlanması
Eti Gıda üretiminin yüksek miktarını iç pazara sunduğu için iç pazar şartlarını göz önünde buldurmak zorundadır. Üretiminin düşük bir kısmını ise dış pazara sunmaktadır. Yaklaşık 20 ülkeye ihracat yapan ETİ Gıda en son Irak için yüksek kalorili bir bisküvi üretmekteydi. İç Pazar için ise Eti yeni bir satış politikası ile pazara küçük kolilerde karışık ürün sunmayı planlıyor. Bu kolilerde yaklaşık 10 çeşit mamulden optimum seviyede yerleştirerek optimum fiyatta pazara sunacaktır.

Finans: Her yıl sonunda, yönetim kurulu toplanarak o yıla ilişkin verileri gözden geçirir; geçmiş yıllardaki enflasyon oranındaki artışı da dikkate alarak karşılaştırmalar yapar. Bu verilere göre mevcut durum hakkında fikir sahibi olunur. Sonrasında, o yıla ilişkin finanssal rapor hazırlanır. Daha sonra ise, yıl içerisinde hazırlanan projeler, çalışmalar ve önerilerin değerlendirilmesi yapılır. Eğer onaylanırsa, bu kararlara ilişkin çalışmalara başlanır
Şirkette sermaye yapısıyla ilgili veriler saklandığı için bu konuda yeterince detaylı bir veriye ulaşılamamıştır. Ancak beş şirketin sermayesinin yaklaşık 20 trilyonun üzerinde olduğu tahmin edilmektedir.Sermaye yapısına ilişkin kararlar üretim ve satış şartlarına ilişkili olarak aylık sermaye yapısı dahilinde yönetim kurulu üyeleri tarafından verilmektedir.
Personel Yönetimi:Personel Yönetimi, işletmenin ihtiyaç duyduğu personel miktarının planlanması, işgücünün kullanılması ve geliştirilmesiyle ilgili karaların, tedbirlerin alınması, izlenecek politikaların belirlenmesi çabalarını kapsar. Bu kapsamda herhangi bir işletmede personel bölümünün başlıca görevleri şu şekilde sıralanabilir:

  1. İşletmenin gerçek, yedek, ek ve yeni personel ihtiyaçlarının ne olduğunu hesaplamak.
  2. İş analizleri ve iş tanımlarını yaparak iş gereklerini ortaya koymak, işe alınacaklarda aranacak özellikleri belirlemek.
  3. İşe alınacakları bulmak, seçmek, işe yerleştirmek, işe ve çevreye alışmalarına yardım etmek.
  4. Personelin gelişimini sağlamak için hizmet içi eğitim programlarını düzenlemek .
  5. Ücret Yönetimi ile ilgili çeşitli hizmetleri yerine getirmek
  6. İş ve iş gören değerlemesi yapmak.
  7. İşçi sendikalarıyla toplu pazarlık işlerini yürütmek
  8. Personelin özlük işleriyle ilgili işlemleri yapmak.
  9. İşyerinde iş-güvenliğiyle ilgili tedbirleri almak yada alınmasına yardımcı olmak.

Ücret Sistemi: ücretlerin ödenme şeklini üç başlık altında toplayabiliriz. Bunları işin özelliklerine göre sıralayabiliriz. Ancak Eti Organize Fabrikası henüz planlama aşamasındaki prim sistemini de ücretlendirme sistemine dahil etmeye çalışmaktadır. İşçilere verilecek primin nasıl belirleneceği konusunda bazı kararsızlıklar var.


1. Zaman Temeline Dayanan Ücret : İş-görene belirli bir zaman için belirli bir ücret ödenir. İşgören kaç birim zaman çalışmış ise bu sayı birim zaman ücreti ile çarpılarak işgörenin alacağı ücret bulunur. Anlaşılması ve uygulanması kolay, ancak verimlilik ve maliyet kontrolünü güçleştiren bir yöntemdir.
2. Miktar Temeline Dayanan Ücret : Bu uygulama değişik biçimlerde olur.
Parça başına belirli bir ücret ödenir. Belirli bir miktar için toptan ücret ödenir. Son olarak ise normal kabul edilen miktarın üzerinde üretilen miktar için daha azla ücret ödenir (primli ücret)
3. İşin kalitesine dayanan ücret : İş görene ödenecek ücretin hesaplanmasında ürünün
kalite özellikleri, fire ve kayıplar, müşteri şikayetleri, bakım-onarım masrafları gibi kriterler göz önünde bulundurulur.

İşçiler sendikaya bağlı oldukları için sözleşme gereği altı ayda bir ücretlerine zam almaktadırlar. Mühendisler ve yönetimdekiler ise belirlenen performans değerlendirmelerinden sonra ücretleri belirlenmektedir.


Eğitim: Bireyin davranışlarında-kendi yaşantısı yolu ile istenilen değişiklikleri meydana getirme ve yeni davranışlar kazandırma sürecidir. Bireylerin iş ortamındaki verim ve etkinliklerini artırarak, gelişmelerini sağlayacak bilgi, beceri, ve tutumların kazandırılması için ihtiyaç olunan konularda eğitim düzeylerinin artırılmasıdır.
İşletmede çalışanları geliştirmek için verilen eğitimlerin şu başlıklar altında toplamak mümkün olabilir.

Oryantasyon eğitimi: İşletmedeki çalışanlara fabrika hakkında genel ve gerekli ise bölümü ile ilgili detay bilgi verilerek çalışanın bu konularda bilgilendirilmesidir..
Temizlik ve hijyen eğitimi: Eti’ de özellikle bir hattaki ürün üretimi değişeceği zaman önemli ve dikkatli bir temizlik yapılması gerekmektedir. Bu kapsamda işletmede çalışanların üretimde hijyen konusunda eğitilmesi ve hijyen konusunda fabrikanın çalışanlarından beklentilerinin neler olduğu konusunda eğitimler verilmektedir. Eğitimleri mikrobiyolog, hijyensegtasyon şefleri tarafından verilmektedir.
İş başı eğitimi: İşe yeni alınacak işçilerin yapacakları iş hakkında ve çalışacakları makine ekipmanları hakkında verilen eğitimdir. İşin nasıl yapılacağı ve uyulması gereken kurallarda bu eğitim sırasında verilmektedir.
İş kazaları ile ilgili eğitimler: İşletmede çalışan elemanların çalıştıkları bölümlerde iş kazasını önlemek yada en aza indirmek için verilen eğitimdir. Bu eğitimleri bölüm şefleri, makine mühendisleri elektrik mühendisleri vermektedir.

İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği: Eti Gıda A.Ş. ‘de iş kazaların en aza indirmek ve iş güvenliğini arttırmak için değişik zaman aralıklarında eğitimler vererek işçileri bilinçlendirmeye çalışmaktadır. Ayrıca işçi panolarında gerekli uyarıları ve ele alınması gereken kuralları içeren uyarıları devamlı olarak yenilemektedir.

Önemsiz yaralanmalar için fabrikada bir iş hekimi bulunmaktadır. İşçilerin iş güvenliği ve iş koşullarına uyup uymadıkları tespit edilip iş kurallarına uymayanlar için yaptırımlar uygulanmaktadır.

İşçiler temiz ve sağlıklı olmak zorundadır. Düzenli periyotlarla işçilerden numune alınarak mikrop taşıyıp taşımadıklarına bakılır ve gerekli uyarılar yapılır.

ISO 9002 kapsamında işletmede işçi sağlığı ve iş güvenliği kurulu oluşturulmuştur. Ayda bir kez toplanmakta olan kurula işveren vekili olarak fabrika direktörü başkanlık etmektedir. Toplantılara iş hekimi, sivil savunma uzmanı, insan kaynakları sorumlusu, teknik müdürlük elemanları, formen ve işçi sendikası başkanı katılmaktadır.Toplantıda önceden belirlenen gündem maddeleri üzerine görüşülür ve kararlar İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Karar Defterine kaydedilir.
AR-GE
Araştırma kavramı daha çok bilinmeyen hammadde, yeni bir ürün, yeni teknoloji, yeni proses teknikleri ve bilgiyi ortaya çıkarmaktadır. Bunların mümkün olan durumlarda kullanıma almak anlamına gelmektedir. Bu nedenle araştırma daha çok üretim ve üretim tekniği ile ilgilidir. Daha verimli ve daha ekonomik kullanarak en üst katkıyı sağlamak için yapılmaktadır.Geliştirme çalışmalarında yeni bir buluş söz konusu değildir. Geliştirme, araştırma ve üretim faaliyetleri arasında bir köprü görevini görür. Bu tür çalışmalarla ilginç ürün, yenilik ve geliştirmeleri gerçekleştirebilen işletmeler rakiplerine karşı çok büyük üstünlük sağlar, satışlarını ve karlarını artırırlar. Yapılan araştırmalar bir çok işletmenin satış ve karlıklarını eski olmayan ürünlerinden sağladığını, yeni mamul geliştirmeye önem veren endüstrilerin ise büyüyen sektörler olduğunu ortaya çıkarıyor.

AR-GE departmanı çalışma prosedürünü hazırlarken tüm grup şirketleri ve departmanları ile takım çalışması yapmayı amaçlıyor. Bu prosedüre göre grup şirketlerinden her elemanın AR-GE çalışmasına katılımı sağlanıyor. AR-GE çalışmaları yapılırken, satış/pazarlama ve ihracat grupları tarafından iç ve dış pazar belirleniyor. Yapılacak çalışma mevcut bir tesise adapte edilecek ise deneme çalışmaları tesis bazında yürütülerek istenilen nitelikte ürün elde edilinceye kadar çalışmalara devam ediliyor. Eğer yeni ürün yeni bir tesis gerektiriyorsa, gerekli olan makine teçhizat siparişleri verilip, bu arada mamul ile ilgili çalışmalara laboratuar bazında devam ediliyor. Yeni ürün için gerekli hammadde, formül, ambalaj şekli ve ambalaj tasarımı tamamlanarak, Kalite Sağama ve Üretim Planlama Departmanları’na standartları ile birlikte verilerek üretime geçilmesi sağlanıyor.

İşletmelerin yaşamı yenilik yapma kabiliyetlerine bağlıdır. Rekabet şiddetlenmekte, işletmeler pazara sunmuş oldukları bir üründen sonra ancak çok kısa bir süre için soluk alabilmektedirler. Kısa bir süre sonrada yeni bir ürünün piyasaya sunulması bir zorunluluk haline gelmektedir. Bu da araştırma geliştirme yani AR-GE’ yi gerekli ve şart hale getirmektedir.

İşletmeler varlıkları sürdürebilmek ve rekabet gücünü arttırabilmek için sürekli ve düzenli araştırma ve geliştirme çalışmalarına girişmelidirler. Yeni mamul üretilmesi, üretim süreçlerinin düzenlenmesi, yeni gelişmelerin ve buluşların üretim süreçlerine katılması, Pazar ve pazarlama araştırmaları gibi birçok alanda AR-GE çalışmalarından istifade ediliyor.

Dış piyasa da anlaşma yapılan firmaların istediği çerçevede yeni ürünler tasarlamak ve bu ürünlerin üretimini gerçekleştirmek AR-GE faaliyetlerine örnek gösterilebilir. Hollanda hükümeti ile yapılan bir anlaşmada World Food Program kapsamında üretilen ve 3. dünya ülkelerine yardım amaçlı gönderilen, multivitamin içeren High Energy Bisküvileri bu kapsama örnek gösterilebilir. Mevcut ürünlerin geliştirilmesine ilişkin bir AR-GE çalışmasına örnek ise Eti Gofret ürünün portakal aromalı olarak üretilmesi verilebilir.

Halkla İlişkiler: halkla ilişkiler işlemleri Eti Pazarlama A.Ş. tarafından organize edilmekte olup, işletmede müşteri ilişkileri son derece önem arz etmektedir. Müşterilerden gelen istekler ve şikayetler mutlaka değerlendirilmektedir. Müşteri şikayetleri ve istekleri işçi panolarında yayınlanmaktadır.Her müşteriye gereken bilgiler mutlaka cevap olarak gönderilmektedir.

Üretilen yeni ürünlerin müşteriler tarafında duyulması için gazete, tv ve marketlerde afişler aracılığıyla reklamlar yapılmaktadır. Yeni çıkan ürünler müşteriler tarafından beğenilip beğenilmediği hakkında bilgi edinilmek amacıylada anketler düzenlenmektedir.

Satılan ürünleri tanıtmak amacıyla bazen promosyonlar yapılmaktadır. İşletme tarafından üretim esnasında yapılan bir takım hatalar nedeniyle satılmaya çıkan ürün tüketici tarafından beğenilmeyip geri gönderiliyorsa yenisi derhal verilerek tüketicinin firmaya olan güveni sarsılmamaya çalışılmaktadır.

İşletme tüketicilere çok değer vermektedir. Bu sebepten dolayı da büyük bir firma olma idealini korumaktadır. Rakip firmalar arasında yerini 1961 den beri korumasını müşterilerine(Tüketicilere) karşı olan görevlerini yerine getirmekle sağlamıştır.

Bilgi Sistemleri
Veri – Bilgi Akışı: Eti Şirketler Grubuna ait tüm fabrikaların bilgi sistemlerinin geliştirilmesi ve uygulanmasının sağlanması, Bilgi Sistemleri Direktörlüğüne bağlı olan Bilgi İşlem Merkezi’nin sorumluluğundadır.

İşletmede bilginin elde edilmesi için verilere kayıt, özetleme, gruplama, ayıklama, hesaplama gibi işlemler gerek ilgili bölümlerce gerekse şeflikler tarafından uygulanmaktadır.

Staj Defteri-ETİ GIDA 3 İçin Tıklayınız


0 comments :

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...